Nooit opgeven: Eerbetoon aan de gezondheidswerkers aan de frontlinie – kunsttentoonstelling van de collectie van het Liu Haisu Art Museum

We wenden ons tot kunst om moeilijke tijden door te komen, dus veel kunstgalerijen en musea in China hebben online tentoonstellingen voor het publiek samengesteld tijdens de uitbraak van COVID-19. Wij geloven dat onze bestendige kunst en cultuur ons zullen begeleiden in de strijd tegen deze epidemie. De kunstwerken, geselecteerd uit de collectie van het Liu Haisu Art Museum, zijn bedoeld als eerbetoon aan gezondheidswerkers voor hun toewijding en grote inspanningen om de verspreiding van COVID-19 tegen te gaan.


CAO Jifeng, Never Give Up, 4.2 × 4.2 × 5 cm, 2008
Cao Jifeng is een jonge kunstenaar geboren in de jaren 80. Het zegel is gekerfd in zegelschrift. Het bestaat uit vier kolommen met karakters. In de eerste kolom van rechts staat “geef nooit op”, een aanmoediging van de artiest. In de rest van de kolommen staat: “In de meeste gevallen falen we omdat we bang zijn voor die moeilijkheden.” Er zijn in totaal vierentwintig karakters, kort maar zinvol. Het werk drukt uit dat als we ontberingen ervaren in het leven, we niet ontmoedigd moeten zijn, maar verder moeten gaan en nooit opgeven.
De karakters zijn van rechts naar links gerangschikt. De titel staat in een verticale lijn en wordt gevolgd door de uitleg. De gebruikte snijvaardigheid is uitstekend. Als je deze lijnen goed bekijkt, zijn ze glad en in een eenvoudige stijl. Buiten de woorden versierde de artiest de bovenkant van het werk met de vorm van bergtoppen.


DING Yunpeng, 《兰芝图》, 126 x 56 cm, Ming Dynasty
Ding Yunpeng was een uitstekende schilder in de late Ming-dynastie. Hij was goed in het schilderen van figuren en shanshui, vooral in het tekenen van Boeddha. Zhou Lianggong, een bekende kunstverzamelaar, prees hem: “Ding en Wu Wenzhong zijn de beste Boeddha-schilders.” Zoals Dong Qichang schreef hij vaak inscripties op zijn schilderijen als blijf van waardering. Ze onderhielden een levenslange vriendschap. In dit kunstwerk kunnen we de lange inscripties van Dong zien.
De manier van tekenen is los en elegant. Het vooraanzicht van het schilderij toont een kleine ganoderma die groeit op de steen. Richten we onze blik hoger, zien we rommelige orchideestruiken. De orchidee wordt beschouwd als “een van de Vier Heren” door Chinese geleerden in verschillende dynastieën. De orchidee, met zijn zwakke, delicate geur, groeit op een verborgen en afgelegen plek. Het kan dus zelfbeheersing, terughoudendheid, eenvoud, eenzaamheid en pretentieloosheid belichamen. De inscriptie van Dong komt goed overeen met de kenmerken van de orchidee.


WEN Zhengming, The Lucky Image, 189,1 x 94 cm, 1549
Wen Zhengming was een vooraanstaand schilder, kalligraaf en geleerde in de Ming-dynastie. Hij was de ongeëvenaarde leider van de Wu-school gedurende een groot deel van haar hoogtijdagen in de eerste zestig jaar van de zestiende eeuw. Wen werd beschouwd als een van de Vier Meesters van de Ming-schilderkunst, samen met Shen Zhou, Tang Yin en Qiu Ying. Op dit schilderij was er slechts één eenvoudige inscriptie in de rechterbovenhoek, geschreven als “gemaakt door Zhengming in de lente van februari 1549”. In het midden van dit schilderij komt een enorme hoeveelheid water uit een bron. De schaal van dit tafereel is goed georganiseerd. Op het schilderij ziet men het water en zijn oorsprong, de schrale rotsen bij de dam, de felrode ganoderma en de orchidee die bloeit onder een groene pijnboom. Het hele plaatje geeft een gevoel van rust en elegante charme. Op basis van de inscriptie is dit schilderij waarschijnlijk door de artiest voor zichzelf gemaakt op zijn tachtigste verjaardag.


Wang Chengpei, Pigeon, 106 x 65,2 cm, Qing Dynasty
Wang Chengpei was een minister in de Qing-dynastie. De inscriptie van het schilderij geeft aan dat het voor het hof gemaakt is. Daarom is de tekening delicaat en werden felle kleuren gebruikt. Dit paste bij de smaak van het hof in die tijd. Op de afbeelding staan Taihu-stenen, met madeliefjesstruiken achterin. Een duif zit op de stenen bij een esdoorntak. De duif leunt voorover om naar een andere duif op de grond te kijken. De duiven op het schilderij lijken relatief mollig. De gebruikte schildermethode verschilt behoorlijk van traditionele technieken, maar deze stijl van artistieke expressie van gebruikelijk onder de hofschilders van die tijd.


Zheng Xie, Bamboo, 135,1 x 30 cm, Qing Dynasty
Zheng Xie (1693-1765), omgangsnaam Kerou, gebruikte Banqiao als zijn pseudoniem. Hij was een van de belangrijkste kunstenaars van de Acht Excentrieken van Yangzhou. In zijn artistieke carrière tekende hij slechts drie onderwerpen: de orchidee, bamboe en rots. Hij was niet alleen goed in schilderen, maar was ook een bekwaam dichter en kalligraaf. Hij werd beschouwd als de belangrijkste geleerde-schilder in de Qing-dynastie. Dit is een schilderij met penseel en inkt dat bamboe in zijn verschillende groeifasen weergeeft. Hij bracht dikke inkt aan op de gerijpte bladeren en lichte kleur op de jonge bladeren. Zo heeft het verschillende kleurlagen. Zijn werken combineren verbeeldende en realistische kunstpraktijken. Daarom hebben Zhengs schilderkunst en kalligrafie een hoge artistieke waarde.


Chen Hengke, Banana Tree, 86 x 39,5 cm, 20th century
Chen Hengke (1876-1923), omgangsnaam Shizeng, kunstnaam Kuaitang, was een Chinese schilder, criticus en pedagoog in het begin van de twintigste eeuw. Dit schilderij beeldt een Japanse vezelbanaan af. De kunstenaar heeft maar een paar penseelstreken gebruikt, maar de lijnen zijn dik en vet. Zijn penseelvoering is sterk, maar toch extreem dun, krachtig gemaakt door het gebruik van meer contouren dan textuurstreken.


Shen Xin,《兰芝图》, 24,5 x 54 cm, unknown date
De orchidee, rots en ganoderma zijn klassieke thema’s voor Chinese schilders. Ze vertegenwoordigen geluk en elegantie. De artiest, Shen Xin, gebruikte de mogu-methode om de orchideeën af te beelden. Mogu is een schildertechniek die tegenover gongbi staat: het omlijnt geen contouren. De artiest heeft de lichtgele en groene orchideebladeren vakkundig afgebeeld. De artiest tekende de contouren van Taihu-stenen aan de hand van een lichte kleur. De verschillende bewegingen van de penselen illustreren de structuur van de stenen. De ganoderma is geschilderde met penseelvoering uit de vrije hand en weerspiegelt eenvoud. De kunstenaar bezat een hoog niveau van artistieke expressie en techniek.


Liu Haisu, Red Plum Blossom, 104 x 53,5 cm, 1948
De pruimenbloesem is een van de meest geliefde bloemen in China en wordt al eeuwenlang vaak afgebeeld in de Chinese schilderkunst en poëzie. Het Chinese volk koestert deze bloesems omdat ze het meest levendig bloeien in de wintersneeuw, nadat de meeste andere planten hun bladeren hebben verloren en voordat andere bloemen verschijnen. Ze worden gezien als een voorbeeld van veerkracht en doorzettingsvermogen in tijden van tegenspoed.


Liu Haisu, Water Lilies, 118 x 67,5 cm, 1972
Liu Haisu heeft in dit schilderij de inktspikkeltechniek toegepast. Daarbuiten beeldde hij de waterlelies af met traditionele penseelvoering. De stengels van de waterlelies zijn dik geschilderd, wat een sterke visuele impact heeft. Rechts staan een paar takken van waterlelies alleen. De artiest paste lichtere kleuren toe om ze te onderscheiden van de kleuren aan de linkerkant, die erg zwaar en sterk van kleur zijn.
Op het moment dat dit kunstwerk werd voltooid, maakte Liu ellende in het leven mee, maar hij gaf nooit de artistieke creatie op. Dit was met name een van de belangrijkste periodes voor zijn kunstinspanningen en -exploratie. De waterlelie is een spiritueel embleem voor veel culturen. De lelie kan een spirituele of persoonlijke bloei na de reis door de “modder” van het leven vertegenwoordigen. Er wordt aangenomen dat het schilderij het innerlijk van de kunstenaar weerspiegelt.


Liu Haisu, Bamboo and Rock, 134 x 67 cm, 1982
Liu Haisu maakte dit kunstwerk in de Bron van Zhongshan. Op basis van de inscriptie lijkt het erop dat Liu de onderwerpen in een opwelling schilderde. De symboliek van de bamboe en rots bestaat al erg lang in de Chinese cultuur en veel kunstenaars waren er dol op om ze af te beelden. Bamboe wordt bewonderd om zijn veerkracht en mooie groene kleur, terwijl de rots symbool staat voor stevigheid en uithoudingsvermogen.

Het Liu Haisu Art Museum uit via kunst zijn diepgaande dankbaarheid aan de mensen die de COVID-19-pandemie bestrijden. We hopen dat ze veilig en gezond zijn!