Jiangnan Culture

Het culturele landschap van de regio Jiangnan is uniek in China. Het Chinees Cultureel Centrum in Brussel wilt de Jiangnan-cultuur vieren door een selectie kunstwerken tentoon te stellen.

Als een meester van hedendaagse Chinese schilderkunst en een aanvoerder van de schilderkunst in Shanghai-stijl is CHENG Shifa (1921-2007) een fraaie vertegenwoordiger van de Jiangnan-cultuur. Het werk dat we delen, is “Singing the Spring of the Motherland”, wat hem de eerste prijs bezorgde in de eerste National Youth Art Exhibition in 1957.

Dit realistisch kunstwerk toont een volle compositie met felle kleuren. Een grote familie van arbeiders, boeren en soldaten ontmoet elkaar in het schilderij, symbolisch voor die periode.

CHENG Shifa / 程十发, Singing the spring of the motherland / 歌唱祖国的春天, 137x81cm, 1957

CHENG Shifa / 程十发, Singing the Spring of the Motherland / 歌唱祖国的春天, 137 x 81 cm, 1957

Het tweede schilderij is “Happy Youth on Holiday” van LI Qiujun (1899-1973). Zij was een van de kunstenaars die de Chinese Women’s Calligraphy and Painting Association in Shanghai oprichtten, de eerste Chinese kunstenaarsgroep georganiseerd door vrouwen.

Haar kunstwerk beeldt twee groepen tieners af die zich in hun vrije tijd vermaken in de bergen en rivieren. Het is een driedelige compositie met levendig contrasterende kleuren waardoor het landschap eruit springt.

LI Qiujun / 李秋君, Happy Youth on Holiday / 幸福少年欢度假日, 107 x 51.5 cm, 1958

Ten derde is er “Spring in Yu Garden” van XIE Zhiguang (1900-1976), die afstudeerde van de Private Shanghai Academy of Fine Arts. Zijn schilderij biedt een uniek vogelperspectief op de populaire trekpleister in Shanghai. Het werk straalt een sfeer van vreugde en warmte uit met de mensen die samenkomen in Yu Garden op een mooie lentedag.

XIE Zhiguang / 谢之光, Spring in Yu Garden / 春满豫园, 111 x 62 cm, 1974

Een ander schilderij van Cheng Shifa toont hoe uiteenlopend de werken van deze kunstenaar zijn. De stijl van “Flower Planters” verschilt erg van “Singing the Spring of the Motherland”, al schilderen ze beide een scène van een blije bijeenkomst af. Dit kunstwerk geeft etnische minderheden in Yunnan weer, wat zichtbaar is aan verscheidene elementen, zoals hun kledij en het muziekinstrument dat de oude man bespeelt.

CHENG Shifa / 程十发, Flower Planters / 种花人家, 136 × 68 cm, 1977

Elk schilderij van Cheng Shifa heeft een eigen kenmerkende toon. “Welcoming Guests” is een en al vreugde, zichtbaar in hoe de artiest de personages en bloemen afbeeldt. Zijn creatieve techniek is opvallend en aangenaam, het resultaat van jaren ervaring en exploratie.

CHENG Shifa / 程十发, Welcoming Guests / 迎嘉宾, 189 × 364 cm, 1978

CHENG Shifa / 程十发, Welcoming Guests / 迎嘉宾, 189 × 364 cm, 1978

Het zesde schilderij in deze reeks is van HE Tianjian (1891-1977), een aanvoerder van de beweging voor kunst in Shanghai-stijl. Dit werk is geïnspireerd door een gedicht van MAO Zedong, Shaoshan Revisited, met name het vers “And all around heroes home-bound in the evening mist”.

HE Tianjian / 贺天健, And all around heroes home-bound in the evening mist / 毛主席遍地英雄下夕烟句意, 69 x 45cm, 1966

HE Tianjian / 贺天健, And all around heroes home-bound in the evening mist / 毛主席遍地英雄下夕烟句意, 69 x 45cm, 1966