The “Happy Chinese New Year Rabbit Hunt Pavilion” at the Chinese New Year Festival in Namur

Hier komt het Jaar van het Konijn: het symbool van voorspoed en geluk. Op de middag van 28 januari 2023 was de Place d’Armes in het centrum van Namen, de hoofdstad van Wallonië, België, gevuld met een vrolijke Chinese Nieuwjaarssfeer. Het “Konijnenjachtpaviljoen”, georganiseerd door het China Cultural Center in Brussel, werd gepresenteerd op de Chinese Lentefestivalbeurs en werd warm onthaald door de plaatselijke bewoners.

Op de dag van de beurs werd het “Konijnenjachtpaviljoen” van het China Cultural Center in Brussel druk bezocht en verhit door enthousiaste geesten. De “Happy Chinese New Year of the Rabbit – Exhibition of Selected Artworks of Belgium Zodiac Design & Creative Contest”, “Digital Booth – A Cloud Tour of Chinese New Year”, “Bringing the Chinese New Year Home – Interactive Photo Booth”, “Find out Your Zodiac Sign” en een reeks interactieve activiteiten rond de Chinese dierenriemcultuur en Chinees Nieuwjaar brachten een feestelijke en vreugdevolle sfeer op de locatie, en brachten de lokale bevolking de essentie van het Chinese Nieuwjaar over, namelijk harmonie, geluk en voorspoed.

Jacques, een inwoner van Namen, was enthousiast om met zijn gezin de activiteiten in het Paviljoen te verkennen en zei: “In de Belgische en de meeste Europese culturen zijn konijnen lentedieren, die symbool staan voor vruchtbaarheid en vernieuwing. Ik was verrast dat dit diep resoneert met de Chinese dierenriemcultuur. Mijn kinderen en ik hebben vooral genoten van de zodiakposter-tentoonstelling van vandaag, die vol creativiteit zit, en ik geloof dat hij is gemaakt met de oprechte wensen van mensen voor het nieuwe jaar van 2023.”

Op deze Chinese lentefeestbeurs verlieten bijna 30 geselecteerde werken van de 2023 Belgium Zodiac Design & Creative Contest de tentoonstellingshal van het China Cultural Center en reisden naar Namen. Via de kunstinstallatie “Zodiac Pillar” werden een aantal levendige, innovatieve en creatieve zodiakwerken, verzameld en lokaal gecreëerd, in de schijnwerpers gezet, waarmee de brede belangstelling en het gediversifieerde begrip van de Chinese dierenriemcultuur onder de deelnemers in België en Europa werd aangetoond.

Het paviljoen had een digitale stand die het publiek uitnodigde voor een virtuele rondreis door China via de vertoning van een reeks korte video’s en minidocumentaires die waren geselecteerd en geproduceerd door een aantal culturele instellingen, waaronder IP SHANGHAI, het China Cultural Center in Brussel, het centrum voor de bescherming van immaterieel cultureel erfgoed in Shanghai, het informatiebureau van de gemeente Beijing, het gemeentelijke bureau voor cultuur en toerisme van Beijing, enz.
Via een korte video met nieuwjaarswensen bracht het China Cultural Center in Brussel zijn beste wensen over aan de bezoekers en nodigde hen uit om in de toekomst een breed scala aan activiteiten in het centrum in Brussel te komen beleven.

De Bringing the Chinese New Year Home – Interactive Photos Booth was een van de drukste plekken op de hele beurs. Bezoekers namen foto’s met de achtergrond van de iconische Chinese attractie en het konijnenfiguur. Caroline, een Belgische universiteitsstudente, deelde met het team: “Ik dacht altijd dat China ver weg was, maar ik had nooit gedacht dat ik het recht voor mijn deur kon ervaren, het is zo cool! Ik heb de foto net op social media geplaatst en kreeg meteen veel reacties en likes. Ik hoop echt dat ik China de volgende keer persoonlijk kan bezoeken!”

Bezoekers verzamelden zich voor de “Zodiac Pillar” om hun sterrenbeeld te zoeken in de Chronology Table, waarbij vrijwilligers de culturele connotaties van de tekens uitlegden. Verschillende kinderen uit de buurt vonden met hulp van hun ouders de Chinese dierenriemtekens voor hun hele familie. “Mijn dochter was zo opgewonden en kon niet wachten om haar grootouders te bellen en hen te vertellen over haar nieuwe ontdekking. De Chinese dierenriemcultuur is erg interessant voor kinderen, en ik ben blij dat ze hier een leuke tijd heeft gehad. Ik hoop dat ze van deze gelegenheid gebruik zal maken om meer over China te leren”, zei Sophie, een bezoekster.

Het “Konijnenjachtpaviljoen” trok ook verschillende lokale Belgische beïnvloeders aan voor een bezoek en deelname aan de Chinese dierenriemactiviteiten. Dit evenement bracht veel online bezoekers samen via video’s, foto’s en livestream uitzendingen, waardoor meer mensen China leerden kennen en de vreugde van de feestdagen deelden.